فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

۹ نکته برای عکاسی سیاه سفید خیابانی

عکاسی سیاه سفید خیابانی جذابیت خاصی در جذب مخاطب دارد. در این سبک عکاسی به این دلیل که باید سوژه‌ها را به سرعت پیدا و تصویر آنها را ثبت کرد، غالبا از رنگ‌بندی مناسبی برخوردار نیستند. برای این منظور می‌خواهیم چند ترفند ساده به شما یاد دهیم تا بتوانید با سیاه و سفید (مونوکروم) کردن عکس‌ها، به آنها جذابیت ویژه‌ای ببخشید.
در عکاسی دیجیتال خیابانی چون امکان تنظیم دوربین به خاطر تفاوت سوژه‌ها روی عکاسی سیاه سفید کم است، معمولا تغییرات پس از ثبت عکس صورت می‌گیرد. در این مقاله با چند ترفند در محیط لایت‌روم آشنا می‌شویم. برای شروع کلید ‌V را در حالت Develop فشار دهید.
۱. همیشه در حالت خام (RAW) عکاسی کنید
این حالت تصویر بصورت رنگی ذخیره می‌شود و بعدا شما به راحتی قادر به تغییر آن به کانال ۸ رنگی و مونوکروم خواهید بود. در عکاسی خیابانی نمی‌توانید زمان اضافی روی تنظیم رنگ یا مشاهده مجدد تصاویر صرف کنید.
۲. افزیش وضوح تصویر با تغییرات رنگ‌ها
تصاویر سیاه سفید امکان افزایش یا کاهش وضوح تصویر در بازه‌ی گسترده‌تر نسبت به تصاویر رنگی را می‌دهد. یکی از راه‌های تغییر کنتراست استفاده از کانال رنگ‌ها برای تنظیم روشنایی و تاریکی عکس است.

نکته کلیدی عکاسی سیاه سفید خیابانی
بهتر است قبل از عکاسی میزان سفیدی عکس را تنظیم کنید تا در کنترل رنگ‌ها دچار مشکل نشوید. عکسی را تصور کنید که میزان رنگ آبی روشن و رنگ قرمز روشن آن به یک میزان است. اگر در کانال رنگ‌ها هر یک از این دو رنگ را کاهش یا افزایش دهید، هر دو رنگ به طور یکسان واکنش نشان خواهد داد. بنابراین تنظیم اولیه تعادل رنگ سفید بسیار مهم است.
۳- از ابزار clarity استفاده کنید
خیلی از افراد تصور می‌کنند این ابزار برای بالا بردن وضوح تصویر یا بهبود وضعیت فوکوس تصویر استفاده می‌شود. در حالی که فوکوس ضعیف هیچ راه‌حلی ندارد.
clarity به شما این امکان را می‌دهد که کنتراست را بصورت ریز و جزئی تغییر داد که از آن به میکروکنتراست یاد می‌شود. میکروکنتراست در حقیقت میزان وضوح نور در ناحیه‌‌ای از تصویر که شدت تاریکی با شدت روشنایی نلاقی دارد.

۴- صحنه‌ها را به کمک رنگ مکمل ثبت کنید
کار کردن با رنگ‌های مکمل به دلیل تضادشان با رنگ‌های مجاورشان ساده‌تر است. کنترل رنگ‌ها در خیابان آسان نیست ولی با عکاسی از رنگ‌های متفاوت و ویرایش پس از ثبت آن، خودتان را به چالش بکشید.
۵- تعیین گردش کار (Workflow)
یک Workflow خوش ساختار و استاندارد را تعریف کنید تا بتوانید توسط منطق ساختاری به نتایح مطلوبی برسید. همیشه با تنظیم تعادل سفیدی شروع کنید تا به نتایج مطلوب خود نزدیک‌تر شوید.
۶- برش صحیح را یاد بگیرید
برش تصویر یکی از کارهای جذاب حین ویرایش تصویر است. نحوه برش‌ صحیح و کادربندی را یاد بگیرید. از اندازه‌های استاندارد (۴:۳، ۳:۲، ۱۶:۹ و …) استفاده کنید تا هنگام چاپ عکس به مشکل بر نخورید.
۷- کار با ابزارهای پرسپکتیو را فرا بگیرید
ابزارهای پرسپکتیو بهترین راه حل برای اصلاح ایراهای عمودی یا افقی یا زاویه‌ی دید عکس است. گاهی اتفاق می‌افتد که بخاطر دشواری انتخاب زاویه تصویر گرفته شده پرسپکتیو خوبی ندارد، ولی به کمک این ابزارها می‌توان ایرادهای وارده را تا حدودی برطرف کرد.
۸- زیبایی شناسی در ذهن
 هربار که می‌خواهید کلید شاتر را فشار دهید مطمئن شوید که دقت کافی روی ترکیب‌بندی داشته‌اید. این مساله دیگر در ویرایش بعد از ثبت عکس قابل ویرایش نیست. هرچه زمان و تمرکزی که روی ترکیب‌بندی اولیه سپری می‌کنید باعث می‌شود وقت کمتری مقابل کامپیوتر بگذرانید.

۹- از ابزار قلم‌مو و فیلتر گرادیان استفاده کنید
از شباهت محیط لایت‌روم به اتاق تاریک سنتی بسیار سخن گفته شده است. ابزار قلم‌مو یکی از بزرگترین دلیل این تشابه‌هاست. این ابزار به شما امکان ویرایش بهتری روی تصاویر سیاه سفید خیابانی را به دست آورید:

  • شدت
  • وضوح
  • تنالیته
    شارپ بودن
  • Clarity و دیگر ابزارها

این ابزار کمک می‌کند تا نور هر نقطه از تصویر را به طور دلخواه ویرایش کرده و به آن حد ایده‌آل خود برسانید.


 

نویسنده: محبوبه اردکانی زاد

ثبت: 1398/02/29
بازدیدها: 6144
بازگشت به لیست...

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران