فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

پایان ماراتن داوری سومین جشنواره‌ بین‌المللی عکس خیام
ثبت: 1394/10/16
انقضاء: 1394/12/26

داوری سومین جشنواره‌ی بین‌المللی عکس خیام از صبح سه شنبه 8 دی ماه 1394 با حضور داوران جشنواره در عمارت عین الدوله (گالری برگ) آغاز و تا یک شنبه ادامه یافت. عمارت عین الدوله، بنایی است که در آن چرچیل، استالین و روزولت در مورد آینده جنگ جهانی تصمیم گیری کردند.

 

 

دبیرخانه جشنواره ضمن تشکر از تمامی شرکت کنندگان، اعلام می دارد که 22194 قطعه عکس از 1958 عکاس از 78 کشور برای جشنواره ارسال شده است. در حال حاضر دبیرخانه مشغول آنالیز آماری و آماده سازی ایمیل نتایج هست. نتایج، مطابق تقویم جشنواره، 20 دی ماه در سایت جشنواره اعلام خواهد شد. همچنین تمامی شرکت کنندگان ایمیلی حاوی نتایج خود دریافت خواهند کرد.

داوری جشنواره بر اساس موارد زیر انجام گرفت:

  1. هیچگونه انتخاب مقدماتی و پیش داوری روی آثار صورت نگرفته و تمام عکس های هر بخش توسط تمامی اعضای هیئت داوران همان بخش، به طور کامل، همزمان با هم و در یک محل داوری شدند.
  2. آثار با نرم افزار Judgment® داوری شدند. رای هر داور برای تمامی عکس ها در دیتابیس برنامه ذخیره شده و قابل بازبینی مجدد توسط داوران می باشد.
  3. عکس ها بصورت تصادفی به نمایش در آمده و چهار عکس هر عکاس پشت سر هم به داوران نمایش داده نشده و در چهار دور مختلف نمایش داده شدند.
  4. هیچ گونه اطلاعاتی مثل نام عکاس، کشور و عنوان عکس به داوران داده نمی شود.
  5. برای حفظ حقوق تمامی شرکت کنندگان، در مراحل اولیه داوری و تا پیش از مرحله انتخاب برندگان، داوران از رای یکدیگر اطلاع نخواهند داشت.
  6. زمان نمایش عکس ها برای تمامی داوران با یکدیگر برابر است.
  7. در مرحله اول هر عکس به صورت تکی و در مقایسه با خودش داوری می شود. به طور مثال اینکه مشابه با آن عکس در این مرحله دیده شده است، یا در یک جشنواره دیگر عکس مشابه آن را دیده ایم تاثیری در انتخاب یا رد عکس مذکور ندارد و اگر عکس خوب بود در مراحل اولیه رأی می آورد. مقایسه آثار با یکدیگر در مرحله اهدای جوایز در نظر گرفته می شود.
  8. اینکه عکس در جشنواره های دیگر موفق بوده یا حضور داشته، نکته منفی برای داوری آن عکس محاسبه نمی شود.
  9. هر عکسی که مطابق با تعریف بخش نباشد، هیچ رأیی بدست نیاورده و حذف خواهد شد. (مثلاً اگر عکس رنگی در بخش سیاه و سفید شرکت داده شده باشد، و یا عکس هایی که اسم عکاس در آن نوشته شده است، حتی اگر عکس خوبی باشد نیز، حذف خواهد شد).
  10. زمانبندی مشاهده آثار با نظر اعضای هیئت داوران است.
  11. امکان بازبینی مجدد برخی آثار به درخواست دو سوم اعضای هیئت داوران وجود دارد.

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران