فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

جزئیات فراخوان جشنواره شماره: 255 S4C
ارسال اول: 1394/03/25
برگزارکننده: آمریکا، 
دوره: 50
ارسال دوم: 1394/04/15
نوع: جشنواره عكس خارجي
زمان اعلام نتایج: شهریور 94
توضيحات:
S4C 50th International Exhibition of Photography 2015
اين جشنواره زير نظر PSA یا انجمن عکاسی آمریکا (2015-131) و انجمن عکاسی UPI برگزار شده و عکس هاي راه يافته در آن براي دريافت القاب FIAP و PSA محاسبه مي شود.
عکاسانی که عکسهای آنها توسط کلوپ عکس فوکوس به جشنواره ارسال شده و عکس آنها پذیرفته شود, گواهی پذیرش از نماینده فیاپ در ایران برای این جشنواره دریافت می کنند.
هریک از اعضای فیاپ که توسط کلوپ عکس فوکوس در جشنواره های خارجی شرکت کرده و موفق به کسب جایزه شوند، تقدیرنامه از نماینده فیاپ دریافت خواهند کرد و امتیاز پذیرش ها و جوایز آنها برای جایزه عکاس سال فوکوس محاسبه می شود.
مراحل شرکت در جشنواره:
1. ثبت درخواست شرکت در جشنواره در سایت فوکوس (www.iranFIAP.com).
2. واریز هزینه بصورت آنلاین. اگر هزینه را بصورت غیر آنلاین واریز می کنید می بایست مشخصات واریز را در سایت ثبت کنید.
3. ارسال عکس ها
درصورتی که عضو سایت نیستید, ابتدا در سایت ثبت نام کنید.
حتما راهنمای ارسال و راهنمای افزایش موجوی را در سایت بخوانید.
موضوعات:
جشنواره در پنج بخش برگزار مي شود:
1. موضوع آزاد رنگی GENERAL OPEN
2. موضوع آزاد سیاه و سفید GENERAL MONOCHROME
3. موضوع طبیعت NATURE
4. موضوع سفر PHOTO TRAVEL
5. موضوع فوتوژورنالیسم Photojournalism
هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد.
تعريف عکس: عکس ارسالی باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد ( به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد). بجز در بخش های طبیعت, فوتوژورنالیسم و عکس های سفر که دستکاری عکس در آنها مجاز نیست, در سایر بخش ها عکس را می توان با استفاده از تکنیک های سنتی, الکترونیکی و یا تکنیک های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد, اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس, عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد. خروجی نهایی باید بر روی کاغذ عکاسی چاپ شده و یا فایل دیجیتال عکس باشد.
تعريف فیاپ برای عکس تک رنگ: یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنه ای از تن های مختلف خاکستری است یک عکس تک رنگ محسوب می شود. یک عکس سیاه و سفید که بجای تن های خاکستری دارای تن های یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب می شود و می توان آنرا در بخش سیاه و سفید شرکت داد, چنین عکسی را می توان در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ بصورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر, یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل می شود و باید در بخش رنگی شرکت داده شود. چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ باید بصورت رنگی چاپ شود.
تعريف PSA برای عکس تک رنگ: یک عکس تک رنگ یعنی عکسی که دارای تنالیته بیش از یک رنگ نباشد (تن های مختلف آن رنگ از خیلی روشن تا خیلی تیره), اما این تک رنگ می تواند هر رنگی باشد. عکس های دارای چند تن رنگ (تن های رنگی مختلف دو یا چند رنگ) و عکس های سیاه و سفید که یک رنگ دیگر به آنها اضافه شده باشد را نمی توان در بخش تک رنگ شرکت داد و باید در بخش رنگی شرکت کنند.
تعريف عکس هاي سفر: يک عکس سفري عکسي است که احساسي از يک زمان يا مکان, تصوير يک سرزمين, مردم آن سرزمين, يا يک فرهنگ در حالت طبيعي آنرا نشان دهد. محدوديت جغرافيايي ندارد. عکسهاي فوق کلوزآپي که هويت زمان و مکان را از دست ميدهد,عکسهاي استوديويي از مدل, يا دستکاريهايي در عکس, که باعث ميشوند موقعيت واقعي نشان داده نشود قابل قبول نيستند. هيچ عنصري از عکس نبايد جابجا, clon, اضافه, حذف,بازچيني و يا ترکيب شود. اجازه هيچ گونه تغيير و تبديل و يا دستکاري وجود ندارد مگر تغيير اندازه عکس, کراپ (crop) , تاريک يا روشن کردن و ترميم رنگ اصلي صحنه. از هيچ فيلتر جلوه هاي ويژه نمي شود استفاده کرد. هرگونه شارپ کردن عکس بايد طبيعي به نظر برسد.
تعریف فیاپ برای عکس طبیعت : به تصویر کشیدن حیوانات زنده و رام نشده و گیاهان خودرو در محیط طبیعی و انواع پدیده های طبیعی از حشرات تا کوههای یخی و پدیده های جوی و طبیعی عکاسی طبیعت محسوب می شود.
بنابراین عکاسی حیوانات اهلی یا حیوانات محبوس یا تحت هر نوع قید و بند یا دست آموز و همچنین عکاسی از گیاهان کاشته شده توسط انسان, مجاز نیست. برای موضوعات طبیعت, شواهد کوچکی از حضور انسان, مانند پرنده های غیر اهلی که خود را در محیط زندگی انسان تطبیق داده اند قابل قبول می باشد (مانند جغد های انبار یا لک لک ها در زیستگاهی که توسط انسان یا نیروهای طبیعی مثل طوفان یا امواج جزر و مد تغییر یافته اند). عکس می بایست با اصالت و مستند بوده و توسط عکاس و ابزار عکس برداری به ثبت رسیده باشد .هر نوع پردازش در عکس طبیعت می بایست محدود به رفع عیب و نقصهای کوچک و اصلاحاتی بوده که محتوای صحنه اصلی را تغییر ندهد.
با رعایت شرایط بالا, می بایست هر تلاشی به کار گرفته شود تا سطح هنری, در تمامی عکس های طبیعت, افزایش یابد.
تعریف PSA برای عکس طبیعت: عکاسی از طبیعت به استفاده از روشهای عکاسی برای ترسیم مشاهدات تمامی شاخه های تاریخ طبیعی بجز مردم شناسی و باستان شناسی منحصر می شود .بصورتی که یک فرد متخصص بتواند سوژه را شناسایی کرده و صداقت ارائه اثر را تایید کند. داستانی که عکس بیان می کند می بایست بر کیفیت زیبایی آن برتری داشته باشد, در عین حال کیفیت تکنیکی عکس نیز از بین نرود. عناصر انسانی نباید نمایش داده شوند, مگر در مواردی که عناصر انسانی به برجسته تر شدن موضوع طبیعت کمک کند. حضور برچسب ها یا نوار های علمی یا گردنبندهای رادیویی بر روی بدن حیوانات وحشی مجاز می باشد. نمایش گیاهان یا حیوانات دورگه, (که در پیدایش آنها انسان نقش داشته), نمونه های کاشته شده, گیاهانی که بطور واضح با نظم و ترتیب خاصی کاشته شده باشند قابل قبول نمی باشد, زیرا به نحوی باعث تغییر در استناد عکس می شود. هیچ تکنیکی که باعث حذف ، اضافه ، جابجایی و یا تکثیر محتوای عکس شود مجاز نیست و فقط، تغییر سایز, برش عکس (کراپ کردن) ، تغییر سطحهای نوری عکس ( روشنی ها و تاریکی ها ) و ترمیم رنگ اصلی مجاز است. تکنیک هایی که داستان طبیعت را تغییر نداده و محتوای بصری عکس را تغییر ندهند, مجاز هستند. تمام تنظیمات بکار رفته باید طبیعی بنظر برسند. حذف یا دستکاری رنگ ها برای تبدیل عکس اولیه به عکس تک رنگ مجاز است. استفاده از هیچ نوع فیلتر جلوه های ویژه مجاز نیست. هرگونه شارپ کردن باید طبیعی بنظر برسد.
شاخه PSA برای عکس حیات وحش: عکس حیات وحش به یک یا گروهی از موجودات زنده گفته می شود که در محیط طبیعی خود و یا در یک محیط سازگار, بصورت آزاد زندگی می کنند .بنابراین عکس هایی از مناظر, حیوانات در باغ وحش, حیوانات مسابقه ای مزارع و یا هر موجود زنده ای که تحت شرایط کنترل شده زندگی می کند, برای عکاسی حیات وحش مناسب نمی باشد .
تعريف عکس هاي فوتوژورنالیسم: عکس های فوتوژورنالیسم شامل تک عکس یا توالی از چند عکس که در یک کادر آورده شده اند و باید دارای ارزش خبری و تاثیر احساسی باشند.(شامل علایق انسانی, مستند و اخبار لحظه ای). ارزش خبری عکس باید نسبت به ارزش بصری آن غالب باشد. عکس های که واقعیت را تغییر دهند یا سوژه های که برای عکاسی چیده شده باشند در این بخش پذیرفته نمی شود. تکنیک هایی که عاملی از عکس را اضافه, حذف یا جابجا می کنند در این بخش پذیرفته نمی شود. تنها کراپ (crop) کردن مجاز است. هر گونه تنظیمات عکس باید طبیعی بنظر بیاید.
تعريف عکس هاي فوتوژورنالیسم با موضوع علایق انسانی: عکس با موضوع علایق انسانی عکسی است که انسان یا انسان ها را در موقعیت های احساسی یا غیر عادی یا در ارتباط با انسان های دیگر نشان می دهد. عکس های ورزشی در این بخش پذیرفته نمی شود.
فرمت:
عکاس ميتواند در هر بخش حداکثر چهار عکس (مجموعا بیست عکس) ارسال نمايد. عکس ها بدون حاشیه، اسم عکاس یا واترمارک باشند. حتما براي عکسها عنوان انتخاب کنيد. عکس ها را مطابق شرايط ارسال عکس که در ادامه توضیح داده می شود به ایمیل ,clubaks@gmail.com ایمیل نمائید. عنوان ایمیل po255 باشد. هیچ اطلاعات دیگری در عنوان ایمیل ننویسید و عنوان ایمیل فقط po255 باشد. در متن ایمیل اطلاعات زیر را به انگلیسی بنویسید.
نام First Name
فامیل Last Name:
نام کاربری (کد ملی):


عکس های هر بخش را در فولدری با همان نام (با حروف انگلیسی) ذخیره کرده, زیپ کرده و در یک ایمیل ارسال کنید. برای زیپ کردن بر روی فولدر راست کلیک کرده و add to archive را انتخاب کنید.
اندازه عکس ها:
حداکثر اندازه بزرگترین ضلع عکس 1024 پیکسل باشد. (یعنی عرض هیچ عکسی از 1024 پیکسل یا ارتفاع هیچ عکسی از 1024 پیکسل بیشتر نباشد) عکس ها را کوچکتر هم ارسال نکنید زیرا در داوری کوچکتر دیده می شوند و امتیاز کمتری می گیرند.عکس ها باید با فرمت jpg ، به صورت sRGB ذخیره شوند. در صورتی که عکس ها از نظر اندازه طبق تعریف نباشند در داوری شرکت داده نمی شوند.
عنوان عکس:
عنوان فایل باید عنوان عکس به انگلیسی باشد. هر عکس را در تمام جشنواره ها فقط با یک عنوان می توان شرکت داد (حتی اگر عکسی را قبلا در جشنواره ای رنگی شرکت داده اید و در جشنواره دیگری آنرا سیاه و سفید ارایه می کنید هم, نباید عنوان را تغییر دهید.)
عکس را نمی توان با عنوان "بدون عنوان"،"شماره فایل دیجیتال" (مثلا DSC05121) و یا عنوانی که فقط شماره باشد (مثلا 123245) ارایه کرد, زیرا اینگونه عناوین، بدون عنوان محسوب شده و عکس های بدون عنوان براي دريافت القاب FIAP و PSA محاسبه نمي شود. عنوان در داوری خوانده نمی شود و تنها برای شناسایی عکس است به همین دلیل تمام عکس های خود را نامگذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. عنوان های ساده برای عکس خود انتخاب کنید نه عنوان های بسیار پیچیده و عرفانی!
به هیچ وجه هیچ اطلاعاتی دیگری مثل اسم عکاس, شماره تلفن, بخش و ... را در عنوان فایل دیجیتال قرار ندهید و عنوان فایل دیجیتال فقط عنوان عکس به انگلیسی باشد.
هزينه ثبت نام:
یک بخش: 24 هزار تومان
دو بخش: 48 هزار تومان
سه بخش: 72 هزار تومان
چهار بخش: 96 هزار تومان
پنج بخش: 110 هزار تومان
مبلغ واریز معادل مجموع هزینه ثبت نام + هزینه واریز و بر اساس تعداد بخشی که شرکت می کنید است. با توجه به نوسانت شدید نرخ ارز در روزهای اخیر, مجبوریم هزینه ثبت نام را بصورت علی الحساب در سایت درج کنیم. مبلغ دقیق هزینه ثبت نام در روز حواله ارز برای جشنواره مشخص می شود.(حدودا سه روز پس از آخرین مهلت ارسال عکس ها که در سایت درج شده) در صورتی که نرخ یورو و دلار ارزان شود مبلغ اضافی در حساب کاربری شما برای جشنواره های بعدی باقی خواهد ماند. در صورتی که نرخ یورو و دلار گران شود و کسر موجودی در حساب کاربریتان داشته باشید, می بایست نسبت به تکمیل آن اقدام کنید.
برای آگاهی از شماره حساب و شماره کارت, با نام کاربری خود وارد سایت فوکوس شوید.
هزينه ارسال:
هزينه ارسال نوبت اول:
یک بخش: 20 هزار تومان
دو بخش: 22 هزار تومان
سه تا پنج بخش: 30 هزار تومان
هزينه ارسال نوبت دوم:
یک بخش: 25 هزار تومان
دو بخش: 28 هزار تومان
سه تا پنج بخش: 35 هزار تومان
جوايز:
مدال های PSA و UPI
کاتالوگ جشنواره بصورت فایل PDF قابل دانلود خواهد بود و کاتالوگی پست نخواهد شد.
آدرس:
عکس ها را به ایمیل ,clubaks@gmail.com ایمیل نمائید. از ارسال آثاری که از طریق Email فرستاده نشده باشند معذوریم. عنوان ایمیل po255 باشد. هیچ اطلاعات دیگری در عنوان ایمیل ننویسید و عنوان ایمیل فقط po255 باشد در غیر اینصورت عکس های شما برای کلوپ قابل دریافت نبوده و ارسال نخواهند شد.

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران