فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

جزئیات فراخوان جشنواره شماره: 242 مجموعه جشنواره های بیستریکا
ارسال اول: 1393/08/17
برگزارکننده: صربستان، 
دوره: 1
ارسال دوم: 1393/08/30
نوع: جشنواره عكس خارجي
زمان اعلام نتایج: بهمن 93
توضيحات:
BISTRICA 2014
1st Circular exhibition of photography "BISTRICA 2014" - Photo club Novi Sad, Serbia
1st Circular exhibition of photography "BISTRICA 2014" - Photo club Aleksinac, Serbia
1st Circular exhibition of photography "BISTRICA 2014" - Photo club Kula, Serbia
اين مجموعه جشنواره شامل سه جشنواره مختلف است.يعني با يکبار پرداخت هزينه ثبت نام و ارسال آثار, عکس هاي شما در سه جشنواره شرکت داده مي شود (سه بار داوري مي شود). اين مجموعه جشنواره زير نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی, فیاپ, (شماره پاتروناژ 315-317/2014)، PSA، انجمن عکاسی آمریکا (طبیعت، سفر، PID و PID تک رنگ) و انجمن عکاسی صربستان برگزار شده و عکس هاي راه يافته در آن براي دريافت القاب FIAP و PSA محاسبه مي شود.
عکاسانی که عکسهای آنها توسط کلوپ عکس فوکوس به جشنواره ارسال شده و عکس آنها پذیرفته شود, گواهی پذیرش از نماینده فیاپ در ایران برای این جشنواره دریافت می کنند.
مراحل شرکت در جشنواره:
1. ثبت درخواست شرکت در جشنواره در سایت فوکوس (www.iranFIAP.com).
2. واریز هزینه بصورت آنلاین. اگر هزینه را بصورت غیر آنلاین واریز می کنید می بایست مشخصات واریز را در سایت ثبت کنید.
3. ارسال عکس ها
درصورتی که عضو سایت نیستید, ابتدا در سایت ثبت نام کنید.
حتما راهنمای ارسال و راهنمای افزایش موجوی را در سایت بخوانید.
موضوعات:
جشنواره در پنج بخش برگزار مي شود:

A. موضوع طبیعت (رنگی و تک رنگ) NATURE
B. موضوع سفر (رنگی و تک رنگ) PHOTO TRAVEL
C. موضوع زن (رنگی و تک رنگ) WOMAN
D. موضوع آزاد رنگی OPEN COLOR
E. موضوع آزاد تک رنگ OPEN MONOCHROME
هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد.

تعريف فیاپ برای عکس تک رنگ: یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنه ای از تن های مختلف خاکستری است یک عکس تک رنگ محسوب می شود. یک عکس سیاه و سفید که بجای تن های خاکستری دارای تن های یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب می شود و می توان آنرا در بخش سیاه و سفید شرکت داد, چنین عکسی را می توان در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ بصورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر, یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل می شود و باید در بخش رنگی شرکت داده شود. چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ باید بصورت رنگی چاپ شود.تعريف PSA برای عکس تک رنگ: یک عکس تک رنگ یعنی عکسی که دارای تنالیته بیش از یک رنگ نباشد (تن های مختلف آن رنگ از خیلی روشن تا خیلی تیره), اما این تک رنگ می تواند هر رنگی باشد. عکس های دارای چند تن رنگ (تن های رنگی مختلف دو یا چند رنگ) و عکس های سیاه و سفید که یک رنگ دیگر به آنها اضافه شده باشد را نمی توان در بخش تک رنگ شرکت داد و باید در بخش رنگی شرکت کنند.

تعريف عکس هاي سفر: يک عکس سفري عکسي است که احساسي از يک زمان يا مکان, تصوير يک سرزمين, مردم آن سرزمين, يا يک فرهنگ در حالت طبيعي آنرا نشان دهد. محدوديت جغرافيايي ندارد. عکسهاي فوق کلوزآپي که هويت زمان و مکان را از دست ميدهد,عکسهاي استوديويي از مدل, يا دستکاريهايي در عکس, که باعث ميشوند موقعيت واقعي نشان داده نشود قابل قبول نيستند. هيچ عنصري از عکس نبايد جابجا, clon, اضافه, حذف,بازچيني و يا ترکيب شود. اجازه هيچ گونه تغيير و تبديل و يا دستکاري وجود ندارد مگر تغيير اندازه عکس, کراپ (crop) , تاريک يا روشن کردن و ترميم رنگ اصلي صحنه. از هيچ فيلتر جلوه هاي ويژه نمي شود استفاده کرد. هرگونه شارپ کردن عکس بايد طبيعي به نظر برسد.

تعریف PSA برای عکس طبیعت: عکاسی از طبیعت به استفاده از روشهای عکاسی برای ترسیم مشاهدات تمامی شاخه های تاریخ طبیعی بجز مردم شناسی و باستان شناسی منحصر می شود .بصورتی که یک فرد متخصص بتواند سوژه را شناسایی کرده و صداقت ارائه اثر را تایید کند. داستانی که عکس بیان می کند می بایست بر کیفیت زیبایی آن برتری داشته باشد, در عین حال کیفیت تکنیکی عکس نیز از بین نرود. عناصر انسانی نباید نمایش داده شوند, مگر در مواردی که عناصر انسانی به برجسته تر شدن موضوع طبیعت کمک کند. حضور برچسب ها یا نوار های علمی یا گردنبندهای رادیویی بر روی بدن حیوانات وحشی مجاز می باشد. نمایش گیاهان یا حیوانات دورگه, (که در پیدایش آنها انسان نقش داشته), نمونه های کاشته شده, گیاهانی که بطور واضح با نظم و ترتیب خاصی کاشته شده باشند قابل قبول نمی باشد, زیرا به نحوی باعث تغییر در استناد عکس می شود. هیچ تکنیکی که باعث حذف ، اضافه ، جابجایی و یا تکثیر محتوای عکس شود مجاز نیست و فقط، تغییر سایز, برش عکس (کراپ کردن) ، تغییر سطحهای نوری عکس ( روشنی ها و تاریکی ها ) و ترمیم رنگ اصلی مجاز است. تکنیک هایی که داستان طبیعت را تغییر نداده و محتوای بصری عکس را تغییر ندهند, مجاز هستند. تمام تنظیمات بکار رفته باید طبیعی بنظر برسند. حذف یا دستکاری رنگ ها برای تبدیل عکس اولیه به عکس تک رنگ مجاز است. استفاده از هیچ نوع فیلتر جلوه های ویژه مجاز نیست. هرگونه شارپ کردن باید طبیعی بنظر برسد.
شاخه PSA برای عکس حیات وحش: عکس حیات وحش به یک یا گروهی از موجودات زنده گفته می شود که در محیط طبیعی خود و یا در یک محیط سازگار, بصورت آزاد زندگی می کنند .بنابراین عکس هایی از مناظر, حیوانات در باغ وحش, حیوانات مسابقه ای مزارع و یا هر موجود زنده ای که تحت شرایط کنترل شده زندگی می کند, برای عکاسی حیات وحش مناسب نمی باشد .
فرمت:
عکاس ميتواند در هر بخش حداکثر چهار عکس (مجموعا بیست عکس) ارسال نمايد. حتما براي عکسها عنوان انتخاب کنيد. عکس ها را مطابق شرايط ارسال عکس که در ادامه توضیح داده می شود به ایمیل ,clubaks@gmail.com ایمیل نمائید. عنوان ایمیل po242 باشد. هیچ اطلاعات دیگری در عنوان ایمیل ننویسید و عنوان ایمیل فقط po242 باشد. در متن ایمیل اطلاعات زیر را به انگلیسی بنویسید.
نام First Name
فامیل Last Name:
نام کاربری (کد ملی):


عکس های هر بخش را در فولدری با همان نام (با حروف انگلیسی) ذخیره کرده, زیپ کرده و در یک ایمیل ارسال کنید. برای زیپ کردن بر روی فولدر راست کلیک کرده و add to archive را انتخاب کنید.
اندازه عکس ها:
حداکثر اندازه عرض عکس 1920 pixel یا ارتفاع عکس 1200 pixel باشد. (یعنی عرض هیچ عکسی از 1920 pixel یا ارتفاع هیچ عکسی از 1200 pixel بیشتر نباشد) عکس ها را کوچکتر هم ارسال نکنید زیرا در داوری کوچکتر دیده می شوند و امتیاز کمتری می گیرند.عکس ها باید با فرمت jpg ، به صورت sRGB ذخیره شوند. حجم عکس ها از 2 مگا بایت بیشتر نباشد. در صورتی که عکس ها از نظر اندازه و حجم طبق تعریف نباشند قابل ارسال نخواهند بود.
عنوان عکس:
عنوان فایل باید عنوان عکس به انگلیسی باشد. هر عکس را در تمام جشنواره ها فقط با یک عنوان می توان شرکت داد (حتی اگر عکسی را قبلا در جشنواره ای رنگی شرکت داده اید و در جشنواره دیگری آنرا سیاه و سفید ارایه می کنید هم, نباید عنوان را تغییر دهید.)
عکس را نمی توان با عنوان "بدون عنوان"،"شماره فایل دیجیتال" (مثلا DSC05121) و یا عنوانی که فقط شماره باشد (مثلا 123245) ارایه کرد, زیرا اینگونه عناوین، بدون عنوان محسوب شده و عکس های بدون عنوان براي دريافت القاب FIAP و PSA محاسبه نمي شود. عنوان در داوری خوانده نمی شود و تنها برای شناسایی عکس است به همین دلیل تمام عکس های خود را نامگذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. عنوان های ساده برای عکس خود انتخاب کنید نه عنوان های بسیار پیچیده و عرفانی!
هیچ نوشته ای از قبیل عنوان عکس, نام عکاس یا کشور در داخل عکس نباید باشد. عکس هایی که در داخل آنها این قبیل اطلاعات باشد, از داوری حذف خواهند شد.

به هیچ وجه هیچ اطلاعاتی دیگری مثل اسم عکاس, شماره تلفن, بخش و ... را در عنوان فایل دیجیتال قرار ندهید و عنوان فایل دیجیتال فقط عنوان عکس به انگلیسی باشد.
هزينه ثبت نام:
یک یا دو بخش: صد و سی و دو هزار تومان
سه یا چهار بخش: صد و هشتاد و یک هزار تومان
پنج بخش: صد و نود و هشت هزار تومان

مبلغ واریز معادل مجموع هزینه ثبت نام + هزینه واریز و بر اساس تعداد بخشی که شرکت می کنید است. با توجه به نوسانت شدید نرخ ارز در روزهای اخیر, مجبوریم هزینه ثبت نام را بصورت علی الحساب در سایت درج کنیم. مبلغ دقیق هزینه ثبت نام در روز حواله ارز برای جشنواره مشخص می شود.(حدودا سه روز پس از آخرین مهلت ارسال عکس ها که در سایت درج شده) در صورتی که نرخ یورو و دلار ارزان شود مبلغ اضافی در حساب کاربری شما برای جشنواره های بعدی باقی خواهد ماند. در صورتی که نرخ یورو و دلار گران شود و کسر موجودی در حساب کاربریتان داشته باشید, می بایست نسبت به تکمیل آن اقدام کنید.
برای آگاهی از شماره حساب و شماره کارت, با نام کاربری خود وارد سایت فوکوس شوید.
هزينه ارسال:
هزينه ارسال نوبت اول:
یک بخش: 20 هزار تومان
دو بخش:23 هزار تومان
سه تا پنج بخش: 26 هزار تومان

هزينه ارسال نوبت دوم:
یک بخش: 25 هزار تومان
دو بخش:28 هزار تومان
سه تا پنج بخش: 32 هزار تومان

جوايز:
360 جایزه مختلف شامل:
جایز مختلف برای هر یک از سه جشنواره شامل:
جایزه بهترین شرکت کننده (کسی که بیشترین پذیرش را در تمام بخش ها کسب کند): نشان آبی آسمانی فیاپ
مدال های فیاپ ، FSS ، PSA، DPA و سالن (خود جشنواره)
DVD کاتالوگ جشنواره برای تمام شرکت کنندگان ارسال خواهد شد. (کاتالوگ جشنواره شش ماه بعد از داوری توسط جشنواره به آدرس خودتان ارسال می شود.)
آدرس:
عکس ها را به ایمیل ,clubaks@gmail.com ایمیل نمائید. از ارسال اثاری که از طریق Email فرستاده نشده باشند معذوریم. عنوان ایمیل po242 باشد. هیچ اطلاعات دیگری در عنوان ایمیل ننویسید و عنوان ایمیل فقط po242 باشد در غیر اینصورت عکس های شما برای کلوپ قابل دریافت نبوده و ارسال نخواهند شد. اگر حجم عکس ها از یک ایمیل بیشتر شد آنها را در چند ایمیل بفرستید.

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران