فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

آسمان عاشقانه ایران در پاریس
ثبت: 1397/08/28

 

 

 

آسمان عاشقانه ایران در پاریس

آنجا کمی فرا تر از زاویه دید روزمرگی هایمان میان عاشقانه هایی که یک روز معمار در گوش کاشی ها و آجر ها زمزمه می کرده است می توان زیبایی هایی را یافت که اینک عکاس میان آن ها رفته است و عاشقانه هایی را ثبت کرده است که راه خود را تا پاریس شهر هنر و عشق پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش فردی پور عکاس اصفهانی است که اکنون عاشقانه به آسمان نگاه کرده است و آثاری متفاوت از بناهای تاریخی ثبت کرده است این آثار پس از نمایش در خانه هنرمندان ایران امروز در پاریس برای عموم به نمایش گذاشته می شود.

داریوش فردی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بعد از برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه "گاهی عاشقانه به آسمان نگاه کن" در خانه هنرمندان ایران، رایزن فرهنگی سفارت ایران در فرانسه بعد از دیدن نمونه ای از این آثار برای برگزاری این نمایشگاه در پاریس اعلام آمادگی کرد و امروز این نمایشگاه افتتاح خواهد شد.

این عکاس با اشاره به آثار خود در این نمایشگاه افزود: آثار درباره بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور بخصوص بناهای تاریخی اصفهان است، از بناهای تاریخی شهرهای دیگر ایران هم عکاسی کرده ام اما از بناهای تاریخی اصفهان در آثارم بیشتر به چشم می خورد. بناهایی چون کاخ هشت بهشت، عالی قاپو، چهلستون، مسجد حکیم،  مسجد جامع عباسی یا امام مسجد جامع عتیق یا جمعه، مسجد شیخ لطف الله، مسجد علی را در این آثار می توان دید.

وی ادامه داد: این آثار در قالب ۳۵ عکس می باشد و بدلیل اینکه از دیر باز فرانسه مهد هنر و مردم هنر دوستی داشته است مایل بودم شروع نمایشگاه درکشور فرانسه و شهر پاریس در تاریخ ۹ الی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۸(۱۸ آبانماه تا ۱ اذر ۱۳۹۷) باشد .

فردی پور با اشاره به اسم این نمایشگاه و رابطه آن با آثارش گفت:  خط دید و نگاه ما اکثرا در یک خط مستقیم و رو به جلو است و به ندرت به زاویه های دیگر مثلا رو به بالا نگاه می کنیم . تمامی عکس های من در این نمایشگاه از زاویه رو به بالا گرفته شده است بخصوص در بناهای تاریخی زیبایی ها از این زاویه چندین برابر است . برای همین اگر یک حس زیبا همراه با لنز دوربین ترکیب گردد زیبایی های محسور کننده ای ثبت می گردد برای همین نام عاشقانه به اسمان نگاه کن را برای این مجموعه از آثار انتخاب کردم. مجموعه بعدی من با نام دستهایی به وسعت آسمان است که موضوع آن مستند اجتماعی و مردم شناسی و در قالب میراث فرهنگی ناملموس ایران تعریف شده و دو سال است در حال تهیه آن هستم و سعی می کنم تا سال آینده برای نمایشگاه بعدی من مجددا در پاریس آماده شود.

 این هنرمند در پاسخ به این سوال که برگزاری این نمایشگاه چه دستاوردی دارد تصریح کرد: میراث فرهنگی هویت تاریخی هر کشوری است و هرچه این قدمت بیشتر باشد نشان دهنده کهن بودن تاریخ و فرهنگ آن کشور است و ایران از این لحاظ جزو کشورهای مطرح می باشد. سعی کردم با عکسهایم مردم دیگر کشورها را با بناهای کشورم از زاویه متفاوت و کمتر دیده شده آشنا کنم و به نظر من این خود بزرگترین دستاورد است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه ها افزود: در طول تاریخ همیشه فرهنگ نقش بسیار مهمی در رابطه فی مابین کشور ها داشته و دارد اگرچه شاید چنین به نظر برسد که نقش اصلی در تصمیم کشورها به تنش زدایی توسط رهبران و سیاست مداران آنها گرفته می شود، اما مردم نیز می توانند در اتخاذ و پیگیری این سیاست نقش بسیاری داشته باشند. هنگامی که مردم کشوری به دلیل تبادلات فرهنگی  تصور خود را نسبت به یک کشور تغییر می دهند شرایط را برای تصمیم رهبرانشان جهت تغییر رویکرد نسبت به کشور مورد نظر فراهم می کنند؛ چراکه تصمیمات رهبران متاثر از افکار عمومی در جامعه است.

 

 

 

 

 

               

 

 

 

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران